Facebook en lokale kracht

IMG_1907

 

Storytelling, relevante content, denk aan je doelgroep. Is Facebook wel een geschikt medium voor je boodschap? Is er al een SWOT-analyse gedaan per (social) medium?

Zomaar wat vragen en termen die in mijn adviezen en presentaties naar voren komen. Ik laat dan vaak lokale voorbeelden zien waar de inhoud en beleving heel dicht aansluit bij de doelgroep en probeer dat over te brengen op mijn toehoorders of gesprekspartners. Ik had al wat voorbeelden (zoals de pages ‘je bent een echte Veldhovenaar, Tilburger als je..’) maar bovenstaande ¬†foto die ik afgelopen mei maakte is een uitgelezen voorbeeld hoe Facebook vooral ook lokaal werkt.

Zonsondergang in Eindhoven. Altijd een mooi plaatje. Ik deelde deze foto (via Instagram) op mijn persoonlijke Facebook pagina. Daar kreeg ik in totaal een 50 likes op een totaal van 738 vrienden. Altijd leuk als mensen je foto waarderen. Toen vroeg de beheerder van de lokale buurtvereniging of hij mijn foto op de Facebook page van de buurt mocht zetten. Natuurlijk mocht hij dat en aldus geschiedde met het volgende commentaar: “Je woont in de Gerardusbuurt, kijkt uit je zolderraam richting het centrum en dan zie je dit. Wie heeft het dan nog over een horrorlente……..”

De Gerarduspleinplus Facebook pagina heeft 328 likes. De beheerder wees me na een paar dagen op het aantal likes op de foto. In totaal 143! Mooie commentaren en een bereik boven de 3100.

Mooie cijfers. En dat voor een foto van een zonsondergang. Niet eens een foto waar de buurt opstaat maar een foto van de skyline van Eindhoven. Het speelde op exact het juiste moment in op het gevoel van mensen. Ze hadden een ‘horrolente’ achter de rug en deze foto, gemaakt vanuit een zolderraam in de buurt liet zien dat er toch mooie dingen uit de buurt en de natuur komen.

Juiste doelgroep op de juiste manier bereikt. Onverwacht door een ‘gewone’ foto. De viraliteit was niet eens zo heel groot (6%) maar het bereik onder de ‘doelgroep’ geweldig. En voor de buurtvereniging reden om mij een biertje te overhandigen. Ook leuk!

IMG_1913